Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kłobucku za 2012 rok
Strona archiwalna
nowa podstrona, dodana 2014-01-29
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI
POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE
W KŁOBUCKU ZA 2012 ROK
I. DZIAŁALNOŚĆ POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W KŁOBUCKU
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kłobucku w swojej strukturze organizacyjnej
wyodrębnia następujące stanowiska pracy:
- stanowisko do spraw socjalno-bytowych rodzin zastępczych, w tym stanowisko koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej
- stanowisko do spraw interwencji i rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych,
- główna księgowa,
- stanowisko do spraw finansowo-księgowych.
Zatrudnienie w placówce wynosi 9 osób.
Na wydatki związane z funkcjonowaniem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kłobucku wydatkowano kwotę 436.292,17 zł.
Natomiast na realizację zadań wydatkowało ogółem kwotę 2.106.721,90 zł. z tego na zadania:
- z zakresu rehabilitacji społecznej kwotę w wysokości – 1.372.158 zł,
- z zakresu pieczy zastępczej kwotę w wysokości - 671.977zł.
- w ramach programów kwotę w wysokości – 62.586,90 zł.
- Wspieranie RODZINY I SYSTEM PIECZY ZASTĘPCZEJ
1. Rodzinna piecza zastępcza
Od początku 2012 r. zastępczą opiekę nad dzieckiem reguluje ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. NR 149, poz.887 z późn. zm.). W/w ustawa klasyfikuje system pieczy zastępczej ( rodzinna i instytucjonalna piecza zastępcza) oraz reguluje formy i wysokość wsparcia. Na tej podstawie od 01.01.2012 r. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kłobucku realizuje obowiązki Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej.
W sytuacji gdy nie ma rodziców biologicznych lub rodzice biologiczni nie są w stanie właściwie wywiązywać się ze swoich rodzicielskich obowiązków, należy zapewnić dziecku opiekę i wychowanie w formie rodzinnej lub instytucjonalnej opieki zastępczej.
Na terenie Powiatu Kłobuckiego w 2012 roku funkcjonowało 40 rodzin zastępczych w tym:
1) 24 rodziny zastępcze spokrewnione, tworzone przez małżonków lub osoby będące wstępnymi lub rodzeństwem dziecka, ustanowionych na podstawie Postanowienia Sądu, w których wychowywało się 34 dzieci,
2) 16 rodzin zastępczych niezawodowych, tworzonych przez małżonków lub osoby, niebędące wstępnymi lub rodzeństwem dziecka, ustanowionych na podstawie Postanowienia Sądu, w których wychowywało się 21 dzieci.
Ogółem pomocą objęto 40 rodzin zastępczych, w których wychowywało się 55 dzieci. Na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej wypłacono ogółem kwotę w wysokości 512.459,42 zł. Miesięczna kwota świadczenia na pokrycie kosztów utrzymania dziecka w rodzinie zastępczej wynosi 660 zł w przypadku dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej spokrewnionej i 1000 zł. w przypadku dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej zawodowej. Świadczenie pomniejszone może być o kwotę odpowiadającą połowie dochodu dziecka. Dochodem dziecka może być renta rodzinna, alimenty, uposażenie rodzinne. Rodziny zastępcze wychowujące dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności, orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą otrzymać dodatek w wysokości 200 zł na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania tego dziecka.
W 2012 roku 4 rodziny zastępcze w ramach pomocy związanej z przyjęciem dziecka do rodziny zastępczej otrzymały pomoc na zakup łóżek dla dzieci, niezbędnych mebli, odzieży, pościeli w łącznej kwocie 4.200 zł. .
Ponadto na terenie powiatu zamieszkiwało 20 pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych, którzy kontynuują naukę i z tego powodu zostali objęci pomocą finansową.
Miesięczna kwota pomocy na kontynuowanie nauki dla jednego wychowanka do końca 2012 roku wynosiła 494,10 zł (tj. 30% kwoty bazowej – 1647,00zł) w przypadku wychowanków usamodzielnionych przed dniem 01.01.2012 r. tj. przed wejściem w życie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz 500,00 zł w przypadku wychowanków usamodzielnionych po 01.01.2012 r.
Ogółem w 2012 roku wypłacono pomoc na kontynuację nauki w łącznej wysokości 79.430,98zł.
Wśród pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych 4 osoby otrzymały pomoc pieniężną na usamodzielnienie, w łącznej wysokości 18.117 zł. z tego 3 osoby w wysokości 4.941,00 zł (co stanowi 300% kwoty bazowej – 1647,00 zł), ponieważ przebywały w rodzinie zastępczej powyżej 3 lat, a 1 osoba otrzymała świadczenie na usamodzielnienie w wysokości 3.294,00 zł, gdyż w rodzinie zastępczej przebywała przez okres ponad 2 lat. Świadczenia te przeznaczone były na polepszenie warunków mieszkaniowych.
Ponadto 8 osób otrzymało pomoc rzeczową na zagospodarowanie w łącznej wysokości 14.938,08 zł (około 1.867,26 zł każdy), z czego 3 osoby pochodzące z terenu Rudy Śląskiej, Powiatu Lublinieckiego i Powiatu Pajęczańskiego, które osiedliły się na terenie Powiatu Kłobuckiego. Osoby te otrzymały świadczenie na zagospodarowanie w formie rzeczowej w łącznej wysokości 5.168,69 zł. Pozostałe 5 osób to mieszkańcy Powiatu Kłobuckiego.
W ramach tej pomocy Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kłobucku zakupiło dla usamodzielnianych wychowanków m.in.:
a) sprzęt AGD
b) niezbędne urządzenia domowe
c) niezbędne materiały do przeprowadzenia remontu i wyposażenia mieszkania.
Zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w sprawie finansowania rodzin zastępczych Powiat Kłobucki za pośrednictwem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kłobucku, zawarł w 2012 roku 16 porozumień dotyczących zwrotu poniesionych kosztów na utrzymanie dzieci pochodzących z innych powiatów a umieszczonych w rodzinach zastępczych na terenie Powiatu Kłobuckiego oraz 7 porozumień dotyczących dzieci pochodzących z terenu Powiatu Kłobuckiego a umieszczonych w rodzinach zastępczych na terenie innych powiatów. Nadal obowiązują też 2 porozumienia zawarte w latach ubiegłych. Ponadto zawarto 2 porozumienia z Gminą Popów w przedmiocie współfinansowania pobytu dziecka w rodzinie zastępczej.
W 2012 r. wydano ogółem 209 decyzji (w tym 118 decyzji dot. przyznania pomocy rodzinom zastępczym i pełnoletnim wychowankom rodzin zastępczych a 49 decyzji dla rodziców biologicznych dzieci przebywających w rodzinach zastępczych dot. odstąpienia od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej ze względu na fakt płacenia alimentów przez osobę zobowiązaną, niepełnosprawność, pobyt w zakładzie karnym, ubezwłasnowolnienie częściowe lub całkowite, niski dochód, lub fakt że osoba zobowiązana jest niepełnoletnia i pozostaje na utrzymaniu osób trzecich.
W miejscu zamieszkania rodzin zastępczych i pełnoletnich wychowanków pochodzących z rodzin zastępczych przeprowadzane były wywiady środowiskowe i wizyty kontrolne. Do Sądu Rejonowego w Częstochowie sporządzono 32 opinie i sprawozdania z funkcjonowania rodzin zastępczych zamieszkałych na terenie Powiatu Kłobuckiego a do Sądu Rejonowego w Bytomiu sporządzono 1 opinię o kandydacie na rodzinę zastępczą spokrewnioną. Ponadto wydano 11 opinii o kandydatach na szkolenie dla rodzin zastępczych spokrewnionych i niezawodowych. W 2012 r. przeszkolono 9 osób - kandydatów na rodziny zastępcze spokrewnione. Ponadto 1 małżeństwo z terenu powiatu kłobuckiego zostało przeszkolone na kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej niezawodowej i zostało zakwalifikowane na rodzinę zastępczą niezawodową.
W ramach nowych zadań ustawowych w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kłobucku utworzono od 01.07.2012 r. stanowisko koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej. Stanowisko to od 01.07.2012 r. do 31.12.2012 r. współfinansowane było z Resortowego Programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pt. Wsparcie dla rodzin zastępczych – Koordynator Rodzinnej Pieczy Zastępczej. W ramach tego programu pozyskano kwotę 7.610,40 zł.
Do zadań koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej należy w szczególności:
- udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej
- przygotowanie, we współpracy z asystentem rodziny i odpowiednio rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka, planu pomocy dziecku
- pomoc rodzinom zastępczym lub prowadzącym rodzinny dom dziecka w nawiązaniu wzajemnego kontaktu
- zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci w tym psychologicznej reedukacyjnej i rehabilitacyjnej
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających.
- udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom
Objęcie rodziny zastępczej pomocą koordynatora następuje na wniosek tej rodziny. W 2012 roku pomocą koordynatora objętych było 11 rodzin, a w nich 18 dzieci. Rodzinom tym zapewniono wsparcie w pełnionych przez nich funkcjach. Pomagano w uzyskaniu specjalistycznej pomocy lekarskiej, w ustalaniu praw do przysługujących im świadczeń wypłacanych przez inne instytucje oraz organizowano mediacje, które pomogły rozwiązać konflikty. Nawiązano współpracę z ośrodkami pomocy społecznej ( w tym z asystentami rodzin) właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania rodziców biologicznych, w celu ustalenia możliwości powrotu dzieci do tych rodzin. Ponadto nawiązano współpracę z Ośrodkiem Adopcyjno Opiekuńczym w Częstochowie w celu zgłaszania do adopcji dzieci z uregulowaną sytuacją prawną.
2. Instytucjonalna Piecza Zastępcza – Placówki Opiekuńczo - Wychowawcze
Na terenie Powiatu Kłobuckiego funkcjonuje jedna placówka opiekuńczo – wychowawcza typu socjalizacyjnego.
Do placówki skierowania wydaje Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kłobucku, a następnie z powiatami zawierane są porozumienia dot. odpłatności za pobyt dziecka w placówce. W porozumieniach tych powiaty zobowiązują się do pokrywania kosztów utrzymania dzieci umieszczonych w placówkach na terenie Powiatu Kłobuckiego. Miesięczny koszt utrzymania dziecka w Domu Dziecka w Kłobucku w 2012r. wynosił 4.235,90 zł. Do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kłobucku w 2012 r. wpłynęło ogółem 130 wniosków na podstawie postanowień sądu o umieszczeniu 220 nieletnich w placówce opiekuńczo – wychowawczej na terenie Powiatu Kłobuckiego, z czego dla 22 dzieci wydano skierowania o umieszczeniu w placówce. W Domu Dziecka w Kłobucku w 2012 r. przebywało 48 dzieci w tym 9 dzieci z terenu Powiatu Kłobuckiego.
W roku 2012 placówkę opuściło 16 wychowanków w tym;
· 4 wychowanków powróciło do rodziny biologicznej,
· 4 trafiło do rodzin zastępczych
· 2 do rodziny adopcyjnej
· 3 wychowanków przeniesiono do innych placówek
· 3 wychowanków usamodzielniło się. Na usamodzielnienie, kontynuacje nauki oraz pomoc rzeczową udzielono pomocy finansowej na łączną kwotę 42.831,14 zł. w tym :
pomoc na kontynuację nauki – 8.156,68 zł.
pomoc na usamodzielnienie w formie pieniężnej - 21.417 zł.
pomoc na usamodzielnienie w formie rzeczowej - 13.257,46 zł.
Z pomocy finansowej na kontynuację nauki w roku 2012 skorzystało 3 wychowanków. Kwota wypłaconego świadczenia miesięcznie dla 2 wychowanków wynosiła 494,10 zł., dla jednej wychowanki 500 zł.
Powiat kłobucki zawarł 47 porozumień dotyczących odpłatności za pobyt dzieci umieszczonych w placówce. Porozumienia zostały zawarte z następującymi powiatami: Częstochowski Ziemski, Lubliniecki, Radomszczański, Myszkowski, Kluczborski, Tarnogórski, Namysłowski, Lipnowski, oraz z miastami: Świętochłowice, Siemianowice Śląskie, Ruda Śląska, Częstochowa .W placówkach na terenie innych powiatów przebywa 3 dzieci z Powiatu Kłobuckiego. Rodzice dzieci przebywających w placówce są zobowiązani do ponoszenia odpłatności za pobyt ich dziecka w placówce. W związku z powyższym wydano 12 decyzji o odstąpieniu od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej oraz 1 decyzję umarzającą naliczoną odpłatność.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie na bieżąco współpracuje z Domem Dziecka w Kłobucku, pracownicy uczestniczą w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków, mają stały kontakt z dyrektorem, pedagogami i pracownikami socjalnymi.
W 2012 roku uchwałą Nr 113 /XI /2012 Rady Powiatu w Kłobucku z dn. 02.03 2013 r. przyjęto Powiatowy Program Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2012-2014, którego celem jest stworzenie efektywnego systemu wspierania rodzin z terenu Powiatu Kłobuckiego mających trudności w wypełnianiu swoich zadań opiekuńczych oraz zapewnienie właściwej opieki i warunków do wychowania oraz kontynuowania nauki, a także pomoc w usamodzielnieniu się wychowankom pozbawionym opieki rodziców. Program przewiduje m.in. limit przyrostu rodzin zastępczych zawodowych.
- OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE – REHABILITACJA SPOŁECZNA
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kłobucku realizuje zadania z zakresu rehabilitacji społecznej zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Zadania te są realizowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, będących w dyspozycji Powiatu.
Na realizację zadań w zakresie rehabilitacji społecznej powiat kłobucki wydatkował kwotę 1.372.158 zł, w tym na dofinansowanie do:
1. Turnusów rehabilitacyjnych kwotę w wysokości 172.840 zł
Do PCPR wpłynęły ogółem 168 wniosków, z czego 124 dotyczyło osób dorosłych, a 44 dotyczyło dzieci.
Dofinansowanie ( wliczając opiekunów osób niepełnosprawnych ) otrzymało 209 osób, w tym 97 niepełnosprawnych osób dorosłych, 24 dzieci i 77 opiekunów.
Kwota przeznaczona na dofinansowanie do turnusów rehabilitacyjnych została wykorzystana w całości.
Zainteresowanie tą formą rehabilitacji społecznej jest bardzo wysokie.
2. Zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze kwotę w wysokości 322.156 zł
Do PCPR wpłynęło ogółem 576 wniosków, w tym 492 dotyczyło osób dorosłych, a 84 dotyczyło dzieci.
Dofinansowanie wypłacono 82 dzieciom na kwotę 84.958 zł oraz 469 osobom dorosłym na kwotę 322.156 zł.
Dofinansowanie do sprzętu rehabilitacyjnego realizowane jest na podstawie zawartej umowy między wnioskodawcą, a PCPR, natomiast dofinansowanie do zakupu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych na podstawie przedstawionych faktur. Możliwe jest dofinansowanie do tych przedmiotów, które w części są refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a wnioskodawcą jest osoba niepełnosprawna. Kwota przeznaczona na zadania dotyczące dofinansowania do sprzętu rehabilitacyjnego, przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych została wykorzystana w całości w przypadku osób dorosłych i w 92% w przypadku dzieci. W 2012 r. na wszystkie złożone wnioski, które spełniały wymogi formalne i merytoryczne przyznane było dofinansowanie.
.
3. Likwidacji barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się kwotę w wysokości 96.142 zł
Do PCPR wpłynęły 72 wnioski o dofinansowanie do likwidacji barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się.
Zrealizowano 45 wniosków w tym:
-17 wniosków z zakresu likwidacji barier architektonicznych – na kwotę 58.787 zł,
- 13 wniosków z zakresu likwidacji barier w komunikowaniu się – na kwotę 12.216 zł,
- 15 wniosków z zakresu likwidacji barier technicznych – na kwotę 25.139 zł.
Dofinansowaniem objęto 62% wnioskodawców.
4. Warsztatów Terapii Zajęciowej przeznaczono kwotę w wysokości 770.830 zł, z czego 693.574 zł pochodziło ze środków PFRON, a 77.256 zł ze środków własnych powiatu. Od początku 2012 r. uczestnikami warsztatów jest 48 osób niepełnosprawnych w wieku aktywności zawodowej. Wszyscy uczestnicy pochodzą z terenu Powiatu Kłobuckiego. WTZ prowadzone są przez TPD Śląski Oddział Regionalny w Katowicach.
5. W zakresie sportu, kultury i rekreacji osób niepełnosprawnych przyznano i wypłacono dofinansowanie dla 3 organizacji na kwotę 10.190 zł, w tym 1.190 zł. stanowiło dofinansowanie na rzecz dzieci oraz 9.000 zł. na rzecz osób dorosłych.
- POWIATOWY ZESPÓŁ DO SPRAW ORZEKANIA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
Mieszkańcy Powiatu Kłobuckiego ubiegający się o wydanie orzeczeń do celów poza rentowych mogą składać wnioski do Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Częstochowie na mocy zawartego porozumienia między powiatem kłobuckim, a Gminą Miastem Częstochowa w zakresie realizacji zadań w sprawie orzekania o niepełnosprawności.
- POSIEDZENIA POWIATOWEJ SPOŁECZNEJ RADY DO SPRAW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
W 2012 roku odbyły się 3 posiedzenia Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych, na których omówione zostały sprawy osób niepełnosprawnych dotyczące zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz projekty uchwał.
Rada pozytywnie zaopiniowała podział środków PFRON na 2012 r., przesunięcia środków między zadaniami, oraz założenia Powiatowego Programu Działań na rzecz Osób Niepełnosprawnych
- OCENA REALIZACJI POWIATOWEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ NA RZECZ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
W 2012 roku został opracowany i przyjęty do realizacji Powiatowy Program Działań na rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2012-2018 . Przyjęty program jest w znacznej mierze kontynuacją programu wcześniejszego i oprócz zadań ustawowych zakłada podejmowanie określonych działań i inicjatyw służących społeczności osób niepełnosprawnych. Analiza realizacji programu wykazała, że z programu skorzystało ogółem 56 osób w tym w 2012 r. 2 osoby.
Osoby te skorzystały z nieodpłatnego wypożyczenia sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego takiego jak wózki inwalidzkie, parapodia, łóżko rehabilitacyjne, urządzenie do komunikowania się za pomocą ruchu powiek, podnośnik, kule, balkoniki. Zgodnie z założeniami programu Powiat Kłobucki przystąpił do realizacji pilotażowego programu „Aktywny Samorząd” finansowanego ze środków PFRON
VII. REALIZACJA PILOTAŻOWEGO PROGRAMU „ AKTYWNY SAMORZĄD”
W 2012 roku za pośrednictwem Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kłobucku Powiat Kłobucki przystąpił do realizacji pilotażowego programu „ Aktywny samorząd” finansowanego ze środków PFRON. Celem programu była pomoc osobom niepełnosprawnym w zakresie:
- Likwidacji lub ograniczenia bariery transportowej
- Przygotowania do pełnienia ról społecznych poprzez umożliwienie włączania się do społeczeństwa informacyjnego
- Likwidacji lub ograniczenia bariery w poruszaniu się, umożliwienie uczestnictwa w aktywności społecznej albo wzrost lub utrzymanie istniejącej aktywności
- Umożliwiania pełnienia różnych ról społecznych poprzez zastosowanie elementów wspierających zatrudnienie.
W ramach pilotażowego programu „ Aktywny Samorząd” w 2012 r. udzielono wsparcia 16 osobom niepełnosprawnym na kwotę: 54.976,50 zł. W tym :
- 3 osobom do zakupu i montażu oprzyrządowania do samochodu
- 5 osobom do zakupu specjalistycznego sprzętu komputerowego
- 1 osobie do zakupu urządzenia lektorskiego
- 2 osobom do zakupu wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym
- 3 osobom do naprawy wózka o napędzie elektrycznym
- 2 osobom do kosztów pobytu dziecka w przedszkolu.
We wszystkich grupach objętych pomocą na bieżąco udzielane są porady i informacje oraz prowadzona jest praca socjalna, czyli działalność zawodowa mająca na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych i tworzenia warunków sprzyjających temu celowi.
W ramach realizacji zadań Powiatowe Centrum współpracuje m. in. z sądem, policją, szkołami, ośrodkami pomocy społecznej.
Planowane zadania oraz potrzeby na 2013 r.:
- Realizacja zadań ustawowych oraz aplikowanie po środki w ramach programów resortowych i celowych ukierunkowanych na pomoc określonej społeczności.
- Ewaluacja Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
Realizacja zadań wynikająca z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wymaga zatrudnienia w jednostce kadry specjalistycznej tj. psychologa, prawnika. Ponadto realizacja zadań z: ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wiąże się z okresowymi wyjazdami do beneficjentów pomocy zamieszkałych na terenie powiatu, co z kolei powoduje konieczność korzystania z samochodu służbowego.
Podmiot udostępniający: | Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie |
Informację wytworzył(a) lub za treść odpowiada: | Tomasz Sobiś |
Data wytworzenia: | 2013-02-25 |